Amazon Brand Registry. Co to jest i dlaczego musisz to mieć?

Marek Wiński

Nasi klienci, którzy prowadzą działalność handlową na Amazon, coraz częściej pytają nas o możliwość i korzyści udziału w programie Amazon Brand Registry. Program Amazon Brand Registry daje narzędzia, które pozwalają uzyskać przewagę nad konkurencją, ale jest dostępny tylko dla sprzedawców, którzy zarejestrowali znak towarowy w Unii Europejskiej.

 

CZYM JEST AMAZON BRAND REGISTRY?

Amazon Brand Registry to program dedykowany dla zweryfikowanych właścicieli znaków towarowych, który zapewnia im większą kontrolę nad ich marką oraz narzędzia do budowania i wzmacniania marki na platformie Amazon, w szczególności:

  1. ochronę marki przed podróbkami i nieuczciwą konkurencją,
  2. bezpośrednią kontrolę nad stronami produktowymi,
  3. wyższą widoczność ofert oraz konwersję zakupową,
  4. szereg innych profitów sprzedażowych.
 
JAKIE NOWE FUNKCJONALNOŚCI OFERUJE PROGRAM AMAZON BRAND REGISTRY?
Dokładne przedstawienie marki (product description)

Amazon Brand Registry daje większą kontrolę nad stronami produktów. Uczestnik programu decyduje o:

  • tytule oferty,
  • szczegółowym opisie produktu,
  • zdjęciach produktu.

Ponadto ma wpływ na dotarcie do klientów poprzez tzw. Buy Box. Każdy sprzedawca na Amazon ma świadomość, że większość zakupów odbywa się właśnie poprzez Buy Box.

 
Można ustanowić własną stronę z unikatowym adresem URL marki (Amazon Storefonts)

Uczestnik programu ma możliwość utworzenia własnej strony (wizytówki) przy pomocy przyjaznego i prostego edytora dzięki funkcji przeciągania i upuszczania (drag&drop) oraz umieścić stronę pod własnym czytelnym adresem według schematu: http://www.amazon.com/nazwamarki.  

 
Potężne narzędzia do wyszukiwania i raportowania

Uczestnicy programu Amazon Brand Registry mają dostęp do uproszczonego sposobu znajdowania naruszeń marki dzięki specjalnym funkcjom:

  • Wyszukiwanie globalne: wyszukiwanie treści w różnych sklepach Amazon na tym samym ekranie bez konieczności odchodzenia od ekranu.
  • Wyszukiwanie obrazów: znajdowanie na stronie Amazon oferty produktów, które pasują do produktu (produktów) lub logo (logotypów) uczestnika programu za pomocą obrazów.
  • Wyszukiwanie ASIN: masowe wyszukiwanie listy ASINów lub adresów URL produktów w celu szybkiego zbadania i zgłoszenia treści potencjalnie naruszających prawo (oraz powiększenie miniaturek obrazów, w tym narzędzia służące łatwiejszej identyfikacji osób naruszających prawo).
  • Wgląd i filtrowanie ocen klientów poprzez ASINy w celu określenia ich popularności.

 

Po zakończeniu wyszukiwania Amazon Brand Registry zapewnia prostą i zautomatyzowaną ścieżkę złożenia raportu o potencjalnym naruszeniu, który Amazon może przejrzeć i podjąć odpowiednie działania.

 
KTO SIĘ KWALIFIKUJE DO PROGRAMU AMAZON BRAND REGISTRY?

Aby kwalifikować się do zgłoszenia w Amazon Brand Registry, Twoja marka musi mieć aktywny zarejestrowany znak towarowy. Znak towarowy Twojej marki musi mieć postać znaku tekstowego lub znaku graficznego ze słowami, literami lub cyframi.

 

Na pytanie, jaki rodzaj znaku towarowego wybrać, odpowiedzieliśmy w artykule Co lepiej zastrzec w Urzędzie Patentowym - nazwę czy logo?

 

Amazon akceptuje obecnie wyłącznie znaki towarowe zarejestrowane przez urzędy ds. znaków towarowych w Unii Europejskiej, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Kanadzie, Meksyku, Australii, Indiach, Japonii, Turcji i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

 

W praktyce polska firma działająca na Amazon może zatem przystąpić do programu Amazon Brand Registry, jeżeli dysponuje znakiem towarowym zarejestrowanym na terytorium całej Unii Europejskiej w formie słownej lub słowno-graficznej, przy czym warstwa graficzna musi być prosta, a elementem dominującym znaku musi być czytelna warstwa słowna.

 
JAK ZAREJESTROWAĆ ZNAK TOWAROWY W UNII EUROPEJSKIEJ?

Cała procedura rejestracji unijnego znaku towarowego przebiega przed Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante w Hiszpanii. Rejestracji można dokonać w całości drogą elektroniczną przy pomocy platformy dostępnej pod adresem https://euipo.europa.eu/.

 

Dzięki zgłoszeniu znaku towarowego Unii Europejskiej za jednym razem zyskujemy ochronę we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Jest to ogromna korzyść wynikająca z tej procedury. Jak to w życiu jednak, kij zawsze ma dwa końce. Zgłoszenie znaku towarowego w Unii Europejskiej wiąże się ze znacznie wyższym stopniem ryzyka sprzeciwu osób trzecich niż zgłoszenie krajowe (na przykład w Polsce). W przypadku znaku unijnego bowiem sprzeciw może być wniesiony przez przedsiębiorcę z każdego z 27 państw członkowskich UE.

 

Przy zgłoszeniu znaku towarowego do ochrony kluczowych jest kilka elementów, które rzutują w przyszłości na zakres ochrony naszej marki i bezpieczeństwo jej używania.

 

W pierwszej kolejności należy wybrać oznaczenie, które zgodnie z prawem może pełnić funkcję znaku towarowego. Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które może być przedstawione w formie graficznej, jeżeli w wystarczającym stopniu pozwala na odróżnienie przedsiębiorstwa, z którego pochodzi. Z tego właśnie względu mówi się o tak zwanej zdolności odróżniającej znaku towarowego i podkreśla fantazyjność jako najbardziej pożądaną jego cechę.

 

Jeżeli nasze oznaczenie jest wystarczająco oryginalne, w następnym kroku powinniśmy sprawdzić, czy ktoś inny już z niego nie korzysta w tej samej branży. Weryfikacja znaku towarowego – określana często jako badanie dostępności, ewentualnie badanie czystości oznaczenia – polega na sprawdzeniu w dostępnych bazach danych internetowych istnienia innych identycznych lub podobnych oznaczeń, a następnie porównaniu tych oznaczeń według kryteriów wynikających z obowiązującego prawa oraz orzecznictwa. Tu warto zaznaczyć, że pozornie podobne oznaczenia mogą w świetle prawa nie być wzajemnie kolizyjne. I odwrotnie, oznaczenia pozornie odmienne mogą być na gruncie prawa uznane za kolizyjne. Z tego względu istotne jest, aby weryfikacji znaku towarowego dokonywała osoba mająca odpowiednie do tego przygotowanie.

 

Po weryfikacji znaku towarowego i potwierdzeniu, że jego zgłoszenie nie wiąże się z wysokim ryzykiem sprzeciwu osób trzecich, można przystąpić do  przygotowania klasyfikacji towarów i usług, dla których znak ma być zarejestrowany. Jest to klasyfikacja przypominająca powszechnie znane PKD lub klasyfikację CN. W tym miejscu należy wspomnieć, że znaki towarowe podlegają ochronie wyłącznie w zakresie tych towarów i usług, dla których zostały zarejestrowane. Nie oznacza to jednak, że najlepiej zgłosić znak we wszystkich możliwych grupach towarów i usług. Im szerzej chcemy chronić nasz znak towarowy, tym wyższe jest ryzyko sprzeciwu osób trzecich, wygaszenia znaku z powodu jego nieużywania oraz wyższe są opłaty za rejestrację. Z tego względu naszym klientom zawsze rekomendujemy zgłaszanie znaku dla tych towarów i usług, co do których rzeczywiście będzie on wykorzystywany w obrocie gospodarczym.

 

Opłata za zgłoszenie znaku towarowego w Unii Europejskiej uzależniona jest od  ilości klas, w których znak ma być zgłoszony i wynosi od 850 EUR (dla jednej klasy) do 1050 EUR (dla trzech klas).

 

Przy rejestracji warto wybrać szybką ścieżkę, tak zwany Fast Track, aby jak najszybciej uzyskać ochronę. Całe postępowanie trwa standardowo kilka miesięcy.

 

Biorąc pod uwagę zarówno koszty rejestracji, jak i ryzyko prawne wiążące się z nieprawidłowym zgłoszeniem znaku towarowego w Unii Europejskiej, warto w tym celu skorzystać z pomocy profesjonalnego rzecznika patentowego lub radcy prawnego specjalizującego się prawie własności intelektualnej.  

 
JAK PRZYSTĄPIĆ DO PROGRAMU AMAZON BRAND REGISTRY?

Gdy już uzyskamy rejestrację znaku towarowego w Unii Europejskiej, możemy dokonać skutecznie zgłoszenia do programu Amazon Brand Registry.

 

W celu przystąpienia do programu:

  • Załóż i zaloguj się do konta Amazon Seller Central.
  • Załóż konto poprzez Amazon Brand Registry.
  • Podaj numer znaku towarowego zgodnie z rejestrem.
  • Amazon wysyła wiadomość e-mail w celu zarejestrowania się na konto znaków towarowych.
  • Następnie powinieneś otrzymać kod sprawy (w mailu).
  • Skopiuj i wklej kod do Amazon Seller Central (znak towarowy musi być aktywny).
  • Dokonaj wymaganej opłaty.
 
PODSUMOWANIE

Program Amazon Brand Registry jest doskonałym narzędziem do ochrony i budowania marki na platformie Amazon. Dzięki funkcjonalnościom tego programu można nie tylko skutecznie przeciwdziałać podróbkom i nieuczciwej konkurencji, ale również skutecznie zarządzać swoim wizerunkiem i zwiększać sprzedaż. 

 

Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i naszej specjalizacji możemy zaoferować naszym klientom kompleksową obsługę przy rejestracji znaku towarowego w Unii Europejskiej oraz skutecznym zgłoszeniu do programu Amazon Brand Registry. Jeżeli chcą Państwo skorzystać z naszej pomocy w tym zakresie, zapraszamy do kontaktu.  

Dział: Znaki towarowe

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

Skontaktuj się z Kancelarią Prawa Gospodarczego Wiński

Kontakt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
T. (+48) 71 79 400 90
F. (+48) 71 79 400 91
T. (+48) 22 122 88 42

godziny

Pn - Pt: 900- 1700
Sb - Nd: nieczynne

Wpisz swoje imię
Nr telefonu
Wpisz swój adres email adres email niewaściwy
Wpisz swoją wiadomość

Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Marek Wiński z siedzibą przy ul. Partyzantów 101/4, 51-679 Wrocław. Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do obsługi zapytania ofertowego. Masz prawo do wglądu, poprawiania i żądania usunięcia danych. Więcej: Polityka prywatności

Biuro Wrocław

ul. Leszczyńskiego 4 lok. 80
50-078 Wrocław

filia warszawa

ul. Mokotowska 1
00-640 Warszawa