Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiada kontrole wdrażania przepisów chroniących konsumentów na rynku cyfrowym, które obowiązują od 1 stycznia 2023 roku. Czy przygotowali Państwo swoją firmę do tych zmian?
Od 1 stycznia 2023 roku obwiązują nowe przepisy wzmacniające ochronę konsumentów. Ich podstawą jest implementacja trzech dyrektyw unijnych: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej.
Na przedsiębiorcach spoczywają teraz nowe obowiązki m.in informacyjne oraz dotyczące transparentnego sposobu informowania o obniżkach cen, pozycjonowania ofert w wynikach wyszukiwania, zapewnienia weryfikacji wiarygodności opinii konsumenckich.
Oprócz zmian wynikających z prawa unijnego nowe regulacje dotyczą również nieuczciwych praktyk na pokazach handlowych. Ważne zmiany objęły również zasady reklamacji towarów.
Nowe przepisy znajdują zastosowanie do wszystkich umów zawartych od 1 stycznia 2023 roku.
W komunikacie z 16 stycznia 2023 roku Prezes UOKiK-u zapowiedział, że w pierwszej kolejności kontrole dotyczące wdrażania nowych reguł obejmą zasady informowania o obniżkach cen.
Nowe zasady polegają na zobowiązaniu przedsiębiorcy, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, wskazania w widocznym miejscu, oprócz ceny promocyjnej, najniższej ceny z 30 dni poprzedzających promocję. Dane te muszą być zaprezentowane w jednoznaczny sposób, który umożliwia konsumentowi porównanie cen. Co ważne, obowiązki te dotyczą nie tylko sprzedaży za pośrednictwem internetu, ale też sprzedaży stacjonarnej oraz reklamy w środkach masowego przekazu.
Sytuacje, w których przedsiębiorcy zwolnieni są tego obowiązku, są wąsko określone i obejmują jedynie te przypadki, w których przedmiotem obniżki cen są produkty szybko psujące się, z krótką datą przydatności do spożycia, oraz produkty, które są dostępne w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni. Ale nawet w tych przypadkach przedsiębiorcy nie mają pełnej dowolności w sposobie prezentowania informacji o obniżce cen tych towarów. W przypadku produktów o krótkiej dacie przydatności obok obniżonej ceny przedsiębiorca musi umieścić cenę sprzed pierwszego zastosowania obniżki. Jeśli promocja dotyczy produktów znajdujących się w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni, należy oprócz ceny promocyjnej ujawnić najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki.
Należy podkreślić, że zasady związane z prezentacją promocji obowiązują nie tylko sprzedawców oferujących towary, lecz także usługodawców.
UOKiK informuje również, że przeprowadził już kontrole kilkudziesięciu stron internetowych przedsiębiorców działających w branży e-commerce i zgłosił zastrzeżenia do niektórych sposobów realizacji nowych obowiązków. W tych przypadkach Prezes UOKiK wezwał przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień i zmiany praktyk budzących wątpliwości. Jednakże niedostosowanie się do przepisów może wywołać dla przedsiębiorców poważne skutki finansowe. Niezgodne z przepisami praktyki mogą zostać uznane za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK przypomina, że w przypadku stwierdzenia takich naruszeń możliwe jest nałożenie na przedsiębiorstwo kary w wysokości do 10 procent obrotu, a na osobę zarządzającą przedsiębiorstwem – do 2 milionów złotych.
Przeprowadzone dotychczas czynności są jedynie początkiem działań kontrolnych. UOKiK zapowiada, że w najbliższym czasie rozpoczną się kontrole dotyczące sposobu realizacji pozostałych zmian wprowadzonych na mocy nowych przepisów, m.in.:
Jeśli prowadzą Państwo stacjonarną działalność handlową, usługową lub sklep internetowy i nie wprowadzili Państwo jeszcze zmian wynikających z nowych przepisów lub nie mają Państwo pewności, czy wprowadzone zmiany są prawidłowe, specjaliści z naszej kancelarii pomogą dostosować Państwa działalność do najnowszych wymogów.