włącz dźwięk
Przewiń w dół aby pominąć film
  • Znaki towarowe

Rejestracja znaku towarowego w USA

Autor: Martyna Rybińska
Data publikacji: 15.12.2021

Stany Zjednoczone to z pewnością atrakcyjny rynek zbytu dla wszelkiego rodzaju towarów. Według amerykańskiego spisu powszechnego liczba ludności w 2020 roku osiągnęła 331,45 miliona ludzi. 331,45 miliona potencjalnych nabywców. Nic dziwnego, że wielu naszych klientów, podejmując decyzję o biznesowej ekspansji, za kierunek obiera właśnie USA.

Przed podjęciem decyzji o wejściu na amerykański rynek warto zrobić rozeznanie i odpowiednio się przygotować, gdyż pewne odmienności dotyczące ochrony znaków towarowych mogą nas niemiło zaskoczyć.

 
Kto pierwszy, ten lepszy

Przede wszystkim warto odnotować, że w USA obowiązuje zasada first to use - prawo do znaku towarowego jest przyznawane osobie lub podmiotowi, który jako pierwszy użyje go w obrocie, a niekoniecznie go zarejestruje. Obowiązek używania znaku na terytorium USA jest weryfikowany na etapie zgłoszenia. Urząd Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) wymaga nie tylko deklaracji używania znaku, ale również próbek takiego używania (na przykład w postaci zdjęć).

W USA mamy możliwość rejestracji znaku towarowego na poziome pojedynczego stanu bądź też na poziomie federalnym (całego kraju).

Bardzo istotny jest wymóg posiadania amerykańskiego pełnomocnika (z licencją w USA) w procesie rejestracji znaku towarowego. Wymóg ten dotyczy podmiotów, które nie posiadają adresu zamieszkania/siedziby na terytorium USA. Nawet jeśli posiadamy adres w Stanach Zjednoczonych, skorzystanie z pomocy tamtejszego prawnika może okazać się potrzebne na przykład przy tworzeniu wykazu towarów i usług. USPTO może bowiem odrzucić niektóre sformułowania. Terminy muszą zatem zostać dostosowane do opisów akceptowalnych przez tamtejszy Urząd. Co więcej, należy brać również pod uwagę to, że w przyszłości będzie trzeba wykazać używanie znaku na towarach, dlatego też bezpiecznej korzystać z terminów ogólnych i mniej precyzyjnych. Rozbudowany wykaz towarów, mający w zamyśle zapewnić większą ochronę, może w tym wypadku mocno skomplikować życie.

Warto wspomnieć też o odmiennościach w przedłużaniu ochrony. W przypadku znaku towarowego w Polsce czy w Unii Europejskiej, aby przedłużyć ochronę o kolejny dziesięcioletni okres, wystarczy wnieść w odpowiednim terminie stosowną opłatę. W przypadku znaku zarejestrowanego w USA sprawa wygląda inaczej. Poza dodatkowymi opłatami, w określonych okresach czasu należy także złożyć stosowne dokumenty: między piątym a szóstym rokiem od rejestracji znaku należy przedłożyć tzw. Declaration of Use, a między dziewiątym a dziesiątym rokiem od rejestracji (oraz potem co dziesięć lat) tzw. Application for Renewal.

 
Podsumowanie

Przy rejestracji znaków towarowych w USA czeka nas kilka odmienności, na które warto się zawczasu przegotować. Osoby zainteresowane rejestracją znaku towarowego na terytorium Stanów Zjednoczonych zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią. Dzięki doświadczeniu oraz współpracy z amerykańskimi kancelariami, przygotujemy Państwa do bezpiecznego wejścia na amerykański rynek. Sprawdzimy możliwości zastrzeżenia znaku na terytorium USA, przygotujemy odpowiednią strategię zastrzeżenia znaku, sporządzimy wykaz towarów i usług oraz zlecimy złożenie wniosku współpracującym z nami prawnikom ze Stanów Zjednoczonych.

Jeśli interesuje Państwa tematyka rejestracji znaków towarowych w USA, zachęcamy do śledzenia naszego bloga. Wkrótce pojawią się kolejne wpisy na ten temat.

Autor: Martyna Rybińska
Data publikacji : 15.12.2021

Masz pytania ?

Skontaktuj się z ekspertem:

Spodobał Ci się ten materiał?

Podziel się nim z innymi

Pozostałe aktualności

Potrzebujesz obsługi prawnej?

Skontaktuj się z Nami

Zamów bezpłatną rozmowę

Temat rozmowy*

Wybierz

  • Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Marek Wiński z siedzibą przy ul. Partyzantów 101/4, 51-679 Wrocław. Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do obsługi zapytania ofertowego. Masz prawo do wglądu, poprawiania i żądania usunięcia danych. Więcej: Polityka prywatności

Wiński Kancelaria

Kancelaria Radcy Prawnego
Marek Wiński
ul. Partyzantów 101/4
51-679 Wrocław
  • NIP 898-186-91-20
  • REGON 932222383
  • KRS

Nasze biura

Wrocław
ul. Leszczyńskiego 4/80
50-078 Wrocław
Warszawa
ul. Mokotowska 1
00-640 Warszawa

Zapisz się do newslettera